3 03 2020

Przygotowanie do zawodów SAE Aero Design

Studenci z Akademickiego Klubu Lotniczego PP już po raz 13. staną do rywalizacji w zawodach SAE Aero Design, podczas których zaprezentują modele bezzałogowych statków powietrznych. Zbudowane przez nich konstrukcje powalczą o zwycięstwo z samolotami drużyn z całego świata.

SAE Aero Design to międzynarodowa rywalizacja, w której biorą udział studenci uczelni technicznych. Zawody polegają na samodzielnym zaprojektowaniu i zbudowaniu zdalnie sterowanych samolotów, które będą w stanie przenieść jak największy ciężar. Modele trzeba zaprezentować przed komisją sędziowską oraz wykonać nimi loty z obciążeniem. Zawody odbywają się od 1986 roku, a ich organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Transportu SAE (Society of Automotive Engineers).

Studenci wystartują w zawodach, które odbędą się 6-8 marca w Lakeland na Florydzie (SAE Aero Design USA East), 3-5 kwietnia w Fort Worth w Teksasie (SAE Aero Design USA West). Konstruktorów oceniać będzie bardzo wymagające jury. Zasiadają w nim inżynierowie z największych koncernów lotniczych. W zeszłym roku byli to przedstawiciele m.in. firmy Lockheed Martin, produkującej słynne samoloty F-16 oraz F-35.

Poznaniacy wystartują w dwóch kategoriach: klasie Regular i klasie Micro. - W tym roku rywalizacja będzie różniła się od ubiegłorocznych. Regulamin zawodów dla klasy Regular znacznie się zmienił. Przez to wymogi i zadania stawiane przed nami, a nawet zasady rozgrywania konkurencji lotnych, będą zupełnie inne - mówi Jan Dominiak z Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej. - Konieczne było zaprojektowanie i zbudowanie zupełnie nowego samolotu. W tym roku nasza konstrukcja jest bardzo lekka i wytrzymała. Dodatkowo postawiliśmy na aerodynamikę, dzięki czemu ulepszyliśmy jejwłaściwości lotne - zaznacza.

Samolot startujący w klasie Regular ma ponad 3 metry rozpiętości skrzydeł, napędza go silnik elektryczny o mocy 1000 watów. Jego konstrukcja wykonana jest głównie ze sklejki lotniczej, która ponadto jest umocniona elementami aluminiowymi w miejscach, gdzie wymagana jest większa wytrzymałość. Co ciekawe, samolot jest w stanie podnieść więcej niż sam waży.

Konstrukcja zaprojektowana do startu w klasie Micro ma niecały metr rozpiętości skrzydeł i ponad 80 centymetrów długości. Wszystko to napędza silnik o mocy 250 watów.

Fot. www Urzędu Miasta Poznania

Zdjęcia