Kierunki
Masz pytania?
Całość przeczytasz w 6 minut.
Jeśli masz w sobie ciekawość wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zachodzących w przyrodzie w skali makro i nano, zainteresowanie przedmiotami technicznymi i ścisłymi, techniką komputerową i symulacjami komputerowymi, to kierunek: EDUKACJA TECHNICZNO-INFORMATYCZNA jest właśnie dla Ciebie!
Studia te gwarantują pozyskanie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem narzędzi informatycznych, projektowych, aparatury pomiarowej, symulacji numerycznych oraz nanotechnologii i materiałów funkcjonalnych.
Program studiów, oprócz podstawowych wiadomości z inżynierii materiałowej, informatyki oraz przedmiotów ogólnotechnicznych, pozwala zapoznać się
z szeregiem zagadnień z zakresu: projektowania inżynierskiego, procesów technologicznych i administrowania systemów informatycznych.
Absolwent tego kierunku wykształci umiejętności i zdobędzie wiedzę niezbędną do pracy w laboratoriach wykorzystujących wysoko rozwinięte technologie dla mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej, biotechnologii oraz nanomateriałów i materiałów funkcjonalnych, pracy z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury diagnostycznej, pomiarowej, medycznej i naukowej, pracy przy obsłudze systemów komputerowych a także zatrudnienie w przemyśle i bankowości.
PIERWSZY STOPIEŃ STACJONARNE:
CZAS TRWANIA STUDIÓW:
- 3,5 roku (7 semestrów)
PREDYSPOZYCJE KANDYDATA:
- ciekawość przyczyn obserwowanych zjawisk zachodzących w przyrodzie w skalach makro i nano
- zamiłowanie do przedmiotów technicznych i ścisłych
- zainteresowanie techniką komputerową i symulacjami komputerowymi
UZYSKANY TYTUŁ ZAWODOWY:
- inżynier
Kształcenie o profilu ogólnoakademickim.
Strategicznym celem kształcenia na kierunku EDUKACJA TECHNICZNO-INFORMATYCZNA jest wykształcenie umiejętności identyfikacji i rozwiązywania podstawowych problemów technicznych, z zastosowaniem narzędzi informatycznych, projektowych, aparatury pomiarowej, symulacji numerycznych oraz nanotechnologii
i materiałów funkcjonalnych, w przygotowaniu Absolwenta do pracy na stanowiskach samodzielnych oraz pracy zespołowej.
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA posiada wiedzę z zakresu techniki, informatyki, matematyki, fizyki oraz materiałoznawstwa. Uzyskuje również umiejętności gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji naukowych i technicznych oraz identyfikacji, analizy i rozwiązywania problemów technicznych.
W koncepcji kształcenia na kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA kluczową rolę odgrywa zaangażowanie studentów w czasie realizacji prac dyplomowych inżynierskich w prace badawcze realizowane przez pracowników naukowych Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej oraz pracowników Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Inżynierii Mechanicznej oraz Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej współpracujących w procesie edukacji z WIMiFT.
Absolwent kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA jest w szczególności przygotowany do pracy: w laboratoriach wykorzystujących nanomateriały oraz wysoko rozwinięte technologie dla mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej i biotechnologii; jednostkach badawczych w obszarze technologii High-Tech; wyspecjalizowanych firmach projektowych, handlowych i produkcyjnych; serwisach nowoczesnej aparatury pomiarowej, medycznej i naukowej; obsłudze systemów komputerowych; przemyśle i bankowości, administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej, szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym. Praktyczna znajomość języka obcego na poziomie B2 daje umiejętność komunikowania się w tym języku w swojej pracy zawodowej.
SEMESTR 1:
- Psychologia
- Pedagogika i metody nauczania
- Technologie informatyczne i multimedialne
- Wprowadzenie do techniki
- Matematyka
- Chemia
- Podstawy ekonomii
- Fizyka doświadczalna
SEMESTR 2:
- Ergonomia
- Matematyka
- I pracownia fizyczna
- Grafika inżynierska i CAD
- Materiałoznawstwo
- Mechanika techniczna
- Programowanie i język C
- Podstawy metrologii
- Metalurgia i odlewnictwo
SEMESTR 3:
- Język obcy
- Systemy informatyczne
- Elementy fizyki współczesnej
- Sieci komputerowe
- Mechanika techniczna
- Wytrzymałość materiałów
- Inżynieria środowiska
SEMESTR 4:
- Język obcy
- Wstęp do nauki o materiałach
- Bazy danych
- Wstęp do nanotechnologii
- Komputerowe wspomaganie projektowania
- Podstawy konstrukcji maszyn
- Diagnostyka techniczna
- Praktyka zawodowa
SEMESTR 4 (przedmioty obieralne):
- Teoria mechanizmów
- Optoelektronika
SEMESTR 5:
- Informatyka kwantowa
- Elektrotechnika i elektronika
- Podstawy automatyki
- Mechatronika
- Obróbka plastyczna i ubytkowa
- Przetwórstwo tworzyw sztucznych
SEMESTR 5 (przedmioty obieralne):
- Metody matematyczne w technice
- Technologia wysokiej próżni
- Mikroskopia optyczna
- Optyka
SEMESTR 6:
- Systemy MES
- Programowanie robotów
- Komputerowe wspomaganie eksperymentu
- Laboratorium specjalistyczne
- Podstawy optymalnego projekt
- Zaawansowane techniki wytwarzania
- Maszyny i urządzenia techniczne
SEMESTR 6 (przedmioty obieralne):
- Metody fizyczne w medycynie
- Termodynamika techniczna
- Pianki metaliczne – technologie wytwarzania, właściwości i zastosowanie
SEMESTR 7:
- Elementy proj. technologii
- Ochrona własności intelektualnej
- Organizacja pracy i zarządzanie
- Recykling
- Seminarium dyplomowe
- Praca dyplomowa inżynierska
DRUGI STOPIEŃ STACJONARNE:
CZAS TRWANIA STUDIÓW:
- 1,5 roku (3 semestry)
PREDYSPOZYCJE KANDYDATA:
- zainteresowanie nanotechnologią, optoelektroniką, elektronika kwantową, zjawiskami fizycznymi, techniką komputerową oraz symulacjami komputerowymi
UZYSKANY TYTUŁ ZAWODOWY:
- magister inżynier
Kształcenie o profilu ogólnoakademickim.
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA posiada gruntowną wiedzę specjalistyczną z zakresu techniki, inżynierii materiałowej, informatyki i fizyki objętą przedmiotami kierunkowymi z zakresu: nanotechnologii, materiałów funkcjonalnych, budowy aparatury badawczej oraz jej sterowania, systemów informatycznych, programowania, grafiki komputerowej, wykorzystania aplikacji internetowych, informatyki medycznej i bioinformatyki.
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA posiada zaawansowaną umiejętność gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji naukowych i technicznych, oraz analizy i rozwiązywania zawansowanych problemów technicznych. Jest przygotowany do administrowania i obsługi systemów informatycznych w przemyśle, ochronie zdrowia; pracy w zapleczu badawczo-rozwojowym przemysłu; administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej; pracy w szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym. Potrafi kierować zespołem inżynierskim. Uzyskuje umiejętność rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich z użyciem odpowiednich technik i narzędzi inżynierskich. Posiada zespół kompetencji niezbędny do podjęcia pracy zarówno w przemyśle jak i ośrodkach badawczych. Posługuje się językiem angielskim na poziomie B2, a także posiada umiejętności czytania ze zrozumieniem wszelkiej dokumentacji inżynierskiej, konstrukcyjnej, technologicznej i organizacyjnej
W koncepcji kształcenia na kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA kluczową rolę odgrywa zaangażowanie studentów w czasie realizacji prac dyplomowych magisterskich w prace badawcze realizowane przez pracowników naukowych Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej oraz pracowników Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Inżynierii Mechanicznej oraz Wydziału Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej współpracujących w procesie edukacji z WIMiFT.
Ukończenie kierunku uprawnia do podjęcia studiów trzeciego stopnia – doktoranckich realizowanych w Szkole Doktorskiej Politechniki Poznańskiej.
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA jest w szczególności przygotowany do pracy: w jednostkach naukowo-badawczych wykorzystujących zaawansowane technologie w zakresie nanomateriałów, mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej i biotechnologii; w laboratoriach pracujących w obszarze technologii High-Tech; wyspecjalizowanych firmach projektowych, handlowych i produkcyjnych; obsłudze i serwisie nowoczesnej aparatury diagnostycznej i pomiarowej, medycznej i naukowej; obsłudze systemów komputerowych; w przemyśle i bankowości; w administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej, w szkolnictwie podstawowym i ponadpodstawowym. Posiada praktyczną znajomość języka obcego na poziomie B2 oraz umiejętność komunikowania się w tym języku w swojej pracy zawodowej.
SEMESTR 1:
- Podstawy przedsiębiorczości
- Programowanie obiektowe
- Aplikacje internetowe
- Budowa aparatury badawczej
- Zarządzanie strategiczne
- Termodynamika
- Systemy światłowodowe
- Symulacje komputerowe MES
- Materiały funkcjonalne
- Praktyka specjalistyczna
SEMESTR 2:
- Laboratorium specjalistyczne
- Komunikacja kwantowa
- Bioinformatyka
- Sterowanie aparaturą badawczą
- Współczesne osiągnięcia nanonauki i nanoinżynierii
- Grafika komputerowa
- Filozofia nauki
- Seminarium specjalistyczne przeddyplomowe
- Język obcy specjalistyczny
SEMESTR 2 (przedmioty obieralne):
- Metody badań nieniszczących
- Funkcjonalne struktury organiczne
- Systemy i wzorce metrologiczne
SEMESTR 3:
- Seminarium dyplomowe
- Praca dyplomowa magisterska
PRAKTYKI I STAŻE:
Studenci kierunku EDUKACJA TECHNICZNO INFORMATYCZNA dwukrotnie odbywają praktyki: po czwartym semestrze pierwszego stopnia kształcenia (praktyka zawodowa) i po pierwszym semestrze drugiego stopnia kształcenia (praktyka specjalistyczna). Praktyka zawodowa realizowana jest w instytucjach zewnętrznych (ośrodkach badawczo-rozwojowych i naukowych, przedsiębiorstwach - także poza granicami kraju) i często nie jest bezpośrednio związana z tematem pracy dyplomowej inżynierskiej.
Centrum Praktyk i Karier Politechniki Poznańskiej współpracuje z wieloma przedsiębiorstwami dającym możliwość odbycia praktyk zawodowych studentom Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej. Celem praktyki zawodowej jest poznanie zasad pracy w przedsiębiorstwie, zdobycie doświadczenia i kompetencji niezbędnych do pracy zespołowej oraz poznanie roli inżynieria w procesie produkcyjnym. Praktyka specjalistyczna realizowana jest zwykle w jednostce naukowej w której studentka/student realizuje pracę dyplomową magisterską. Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie specyfiki pracy naukowej, opanowanie zagadnień związanych z realizacją pracy magisterskiej i zwykle wykonanie wstępnych pomiarów bądź projektów.
Studenci Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej mają możliwość realizacji praktyk zawodowych m.in. w takich przedsiębiorstwach, jak: Vacom GmbH, IHP Franfurt/Oder, IFM PAN, Instytut Fizyki Jądrowej PAN, ZNAK.PL, Light ERP Sp. z o.o., AP Vacuum, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, Wavin Polska S.A., Amica S.A., VW Poznań, Instytut Obróbki Plastycznej INOP, Solaris Bus&Coach, Bridgestone, VOX, Philips Lighting Poland i innych.
KARIERA PO STUDIACH:
- zatrudnienie w laboratoriach wykorzystujących nanomateriały oraz wysoko rozwinięte technologie dla mikroelektroniki, optoelektroniki, inżynierii kwantowej i biotechnologii
- zatrudnienie w jednostkach badawczych w obszarze technologii High-Tech
- zatrudnienie w wyspecjalizowanych firmach projektowych, handlowych i produkcyjnych
- obsługa i serwis nowoczesnej aparatury diagnostycznej, pomiarowej, medycznej i naukowej
- zatrudnienie w firmach zajmujących się symulacjami komputerowymi
- zatrudnienie w obsłudze systemów komputerowych
- zatrudnienie w przemyśle i bankowości
- nauczanie przedmiotów technicznych lub informatyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (po uzyskaniu uprawnień pedagogiczno-dydaktycznych)