W rekrutacji na studia pierwszego stopnia w Politechnice Poznańskiej Kandydat musi uzyskać co najmniej 200 punktów (wymóg od roku akademickiego 2020/2021). Wzór rankingowy pozwala uzyskać maksymalnie 1000 punktów.
Kalkulator rekrutacyjny - przelicz swoje wyniki.
Wzory rankingowe obowiązujące na poszczególnych kierunkach, według których wyliczane są punkty rankingowe:
Nazwa kierunku | Wzór rankingowy |
Automatyka i robotyka Bioinformatyka Budownictwo Budownictwo zrównoważone / Sustainable Building Engineering Edukacja techniczno-informatyczna Elektromobilność Elektronika i telekomunikacja Elektrotechnika Energetyka Fizyka techniczna Informatyka Inżynieria bezpieczeństwa Inżynieria biomedyczna Inżynieria chemiczna i procesowa Inżynieria farmaceutyczna Inżynieria materiałowa Inżynieria środowiska Inżynieria zarządzania Logistyka Lotnictwo Matematyka nowoczesnych technologii* Mechanika i budowa maszyn Mechanika i budowa pojazdów Mechatronika Sztuczna inteligencja / Artificial Intelligence Technologia chemiczna Technologie obiegu zamkniętego Teleinformatyka Transport Zarządzanie i inżynieria produkcji | W = 0,5JP + 0,5JO + 2,5M + 2X |
Architektura | W = JP + JO + 1,5M + R |
Architektura wnętrz | W = JP + JO + 1,5Y + R |
* rekrutacja kandydatów odbędzie się w przypadku sfinalizowania procedury uruchomienia kierunku
gdzie:
R – liczba punktów w przedziale od 0 do 500 za wynik sprawdzenia uzdolnień artystycznych.
a ponadto w przypadku:
kandydatów zdających tzw. „nową maturę”:
JP | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi pisemnego egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym, | ||||
JO | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi pisemnego egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym; w przypadku zdawania egzaminu z dwóch języków wybierany jest wynik korzystniejszy dla kandydata (100 - w przypadku zdania języka obcego w części pisemnej na poziomie dwujęzycznym na minimum 30%), | ||||
M | = | MPODST + MROZ | ||||
|
| gdzie: |
|
|
| |
|
|
| MPODST | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym (0 – w przypadku niezdawania egzaminu), | |
|
|
| MROZ | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym (0 – w przypadku niezdawania egzaminu), | |
X | = | wynik korzystniejszy dla kandydata spośród: | ||||
|
| gdzie: |
|
|
| |
|
|
| XPODST | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (geografia dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka) na poziomie podstawowym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że XROZ odnosi się do tego samego przedmiotu; 0 – w przypadku niezdawania egzaminu z żadnego z tych przedmiotów), | |
|
|
| XROZ | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (geografia dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka) na poziomie rozszerzonym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że XPODST odnosi się do tego samego przedmiotu; | |
|
|
| XZAW | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu zawodowego z dyplomu zawodowego lub zaokrąglona do liczby całkowitej średnia arytmetyczna wyników egzaminów z dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, gdzie wynik poszczególnego egzaminu zawodowego oblicza się następująco: ZZAW = 0,3ZPISEMNA + 0,7ZPRAKTYCZNA gdzie: ZPISEMNA – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z części pisemnej egzaminu zawodowego, ZPRAKTYCZNA – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z części praktycznej egzaminu zawodowego, | |
Y | = | YPODST + YROZ | ||||
|
| gdzie: |
|
|
| |
|
|
| YPODST | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z historii, historii muzyki lub historii sztuki na poziomie podstawowym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że YROZ odnosi się do tego samego przedmiotu; 0 – w przypadku niezdawania egzaminu z żadnego z tych przedmiotów), | |
|
|
| YROZ | – | liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z historii, historii muzyki lub historii sztuki na poziomie rozszerzonym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że YPODST odnosi się do tego samego przedmiotu; 0 – w przypadku niezdawania egzaminu z żadnego z tych przedmiotów).
| |
Uwaga: Wynik egzaminu maturalnego w części pisemnej na poziomie podstawowym z przedmiotu, który zdawany był w części pisemnej na poziomie rozszerzonym lub na poziomie dwujęzycznym, ustala się następująco: | ||||||
PPODST | – | wynik egzaminu maturalnego w części pisemnej z przedmiotu na poziomie podstawowym, | ||||
PROZ | – | wynik egzaminu maturalnego w części pisemnej z przedmiotu, który zdawany był na poziomie rozszerzonym lub na poziomie dwujęzycznym. | ||||
Za PPODST przyjmuje się wynik korzystniejszy dla kandydata (wynik uzyskany na egzaminie maturalnym lub wynik wyliczony na podstawie powyższych wzorów), w przypadku, gdy kandydat zdawał egzamin w części pisemnej zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym lub dwujęzycznym. | ||||||
kandydatów zdających tzw. „starą maturę”: |
JP | – | liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z języka polskiego, |
JO | – | liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z języka obcego; dla kandydatów zwolnionych z egzaminu dojrzałości, tzn. laureatów i finalistów olimpiad z języków obcych oraz kandydatów posiadających odpowiednie certyfikaty językowe, a także dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych, JO = 100, |
M | – | podwojona liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z pisemnego egzaminu dojrzałości z matematyki (dla kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu pisemnego z matematyki M = 0), |
X | – | podwojona liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (geografia dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka) lub podwojony wynik egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie lub egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika (wyliczany analogicznie jak dla kandydatów zdających tzw. „nową maturę"). Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata, a w przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z żadnego z tych przedmiotów X = 0, |
Y | – | podwojona liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z historii, historii muzyki lub historii sztuki. Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata, a w przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z żadnego z tych przedmiotów Y = 0. |
Oceny na świadectwie transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco: – dla sześciostopniowej skali ocen: 1) stopień celujący – 100, 2) stopień bardzo dobry – 85, 3) stopień dobry – 70, 4) stopień dostateczny – 50, 5) stopień dopuszczający – 30, – dla czterostopniowej skali ocen: 1) stopień bardzo dobry – 100, 2) stopień dobry – 70, 3) stopień dostateczny – 30. | ||
kandydatów zdających Międzynarodową Maturę (z dyplomem International Baccalaureate - IB): |
JP | – | liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z języka polskiego (maksimum 100), |
JO | = | 100, |
M | – | liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z matematyki, |
X | – | liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (geografia dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka) lub podwojony wynik egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie lub egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika (wyliczany analogicznie jak dla kandydatów zdających tzw. „nową maturę"). Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata, a w przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z żadnego z tych przedmiotów X = 0, |
Y | – | liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z historii. W przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z tego przedmiotu Y = 0. |
Punkty egzaminu IB transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów IB | Poziom | |
Standard level - SL | Higher level - HL | |
7 | 100 | 200 |
6 | 85 | 185 |
5 | 70 | 170 |
4 | 55 | 155 |
3 | 40 | 140 |
2 | 30 | 130 |