Wzory rankingowe w roku akademickim 2020/2021
W rekrutacji na studia pierwszego stopnia w Politechnice Poznańskiej od roku akademickiego 2020/2021 kandydat musi uzyskać co najmniej 200 punktów. Wzór rankingowy pozwala uzyskać maksymalnie 1000 punktów.
Wzory rankingowe w roku akademickim 2020/2021 obowiązujące na poszczególnych kierunkach, według których wyliczane są punkty rankingowe:
Automatyka i robotyka Bioinformatyka Budownictwo Budownictwo zrównoważone / Sustainable Building Engineering Edukacja techniczno-informatyczna Elektronika i telekomunikacja Elektrotechnika Energetyka Fizyka techniczna Informatyka Inżynieria bezpieczeństwa Inżynieria biomedyczna Inżynieria chemiczna i procesowa Inżynieria farmaceutyczna Inżynieria materiałowa Inżynieria środowiska Inżynieria zarządzania Konstrukcja i eksploatacja środków transportu Logistyka Lotnictwo i kosmonautyka Matematyka w technice Mechanika i budowa maszyn Mechatronika Sztuczna inteligencja / Artificial Intelligence Technologia chemiczna Technologie ochrony środowiska Teleinformatyka Transport Zarządzanie i inżynieria produkcji |
W = 0,5JP + 0,5JO + 2,5M + 2X |
Architektura |
W = JP + JO + 1,5M + R |
Architektura wnętrz |
W = JP + JO + 1,5Y + R |
gdzie:
R – liczba punktów w przedziale od 0 do 500 za anonimowy, składający się z dwóch sesji rysunkowych, egzamin wstępny
z rysunku, polegający na sprawdzeniu umiejętności transponowania przestrzeni na płaszczyznę rysunku. Warunkiem dopuszczenia do dalszego postępowania kwalifikacyjnego jest pozytywy wynik egzaminu, tzn. uzyskanie minimum 120 punktów.
a ponadto w przypadku:
- kandydatów zdających tzw. „nową maturę”:
JP |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi pisemnego egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym, |
|||
JO |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi pisemnego egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym; w przypadku zdawania egzaminu z dwóch języków wybierany jest wynik korzystniejszy dla kandydata, |
|||
M |
= |
MPODST + MROZ |
|||
|
|
gdzie: |
|
|
|
|
|
|
MPODST |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym (0 – w przypadku niezdawania egzaminu), |
|
|
|
MROZ |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie rozszerzonym (0 – w przypadku niezdawania egzaminu), |
X |
= |
XPODST + XROZ |
|||
|
|
gdzie: |
|
|
|
|
|
|
XPODST |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka) na poziomie podstawowym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że XROZ odnosi się do tego samego przedmiotu; 0 – w przypadku niezdawania egzaminu z żadnego z tych przedmiotów), |
|
|
|
XROZ |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka) na poziomie rozszerzonym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że XPODST odnosi się do tego samego przedmiotu; 0 – w przypadku niezdawania egzaminu z żadnego z tych przedmiotów), |
Y |
= |
YPODST + YROZ |
|||
|
|
gdzie: |
|
|
|
|
|
|
YPODST |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z historii, historii muzyki lub historii sztuki na poziomie podstawowym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że YROZ odnosi się do tego samego przedmiotu; 0 – w przypadku niezdawania egzaminu z żadnego z tych przedmiotów), |
|
|
|
YROZ |
– |
liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z historii, historii muzyki lub historii sztuki na poziomie rozszerzonym (wynik korzystniejszy dla kandydata z uwzględnieniem, że YPODST odnosi się do tego samego przedmiotu; 0 – w przypadku niezdawania egzaminu z żadnego z tych przedmiotów). |
Uwaga:
Wynik egzaminu maturalnego w części pisemnej na poziomie podstawowym z przedmiotu, który zdawany był w części pisemnej na poziomie rozszerzonym lub na poziomie dwujęzycznym, ustala się następująco:
a) dla wyników w przedziale do 29%
PPODST= 2 PROZ
b) dla wyników w przedziale od 30%
PPODST= 0,5 PROZ+ 50
gdzie:
PPODST |
– |
wynik egzaminu maturalnego w części pisemnej z przedmiotu na poziomie podstawowym, |
PROZ |
– |
wynik egzaminu maturalnego w części pisemnej z przedmiotu, który zdawany był na poziomie rozszerzonym lub na poziomie dwujęzycznym. |
Za PPODST przyjmuje się wynik korzystniejszy dla kandydata (wynik uzyskany na egzaminie maturalnym lub wynik wyliczony na podstawie powyższych wzorów), w przypadku gdy kandydat zdawał egzamin w części pisemnej zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym lub dwujęzycznym.
- kandydatów zdających tzw. „starą maturę”:
JP |
– |
liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z języka polskiego, |
JO |
– |
liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z języka obcego; dla kandydatów zwolnionych z egzaminu dojrzałości, tzn. laureatów i finalistów olimpiad z języków obcych oraz kandydatów posiadających odpowiednie certyfikaty językowe, a także dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych, JO = 100, |
M |
– |
podwojona liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z pisemnego egzaminu dojrzałości z matematyki (dla kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu pisemnego z matematyki M = 0), |
X |
– |
podwojona liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka). Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata, a w przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z żadnego z tych przedmiotów X = 0, |
Y |
– |
podwojona liczba punktów przeliczeniowych za ocenę z egzaminu dojrzałości z historii, historii muzyki lub historii sztuki. Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata, a w przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z żadnego z tych przedmiotów Y = 0. |
Oceny na świadectwie transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
– dla sześciostopniowej skali ocen:
1) stopień celujący – 100,
2) stopień bardzo dobry – 85,
3) stopień dobry – 70,
4) stopień dostateczny – 50,
5) stopień dopuszczający – 30,
– dla czterostopniowej skali ocen:
1) stopień bardzo dobry – 100,
2) stopień dobry – 70,
3) stopień dostateczny – 30.
- kandydatów zdających Międzynarodową Maturę (z dyplomem International Baccalaureate - IB):
JP |
– |
liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z języka polskiego (maksimum 100), |
JO |
= |
100, |
M |
– |
liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z matematyki, |
X |
– |
liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z biologii, chemii, fizyki, informatyki lub geografii (dotyczy wyłącznie kierunków inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria zarządzania, logistyka). Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata, a w przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z żadnego z tych przedmiotów X = 0, |
Y |
– |
liczba punktów przeliczeniowych za punkty uzyskane na egzaminie IB z historii. W przypadku kandydatów, którzy nie zdawali egzaminu z tego przedmiotu Y = 0. |
Punkty egzaminu IB transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów IB |
Poziom |
|
Standard level - SL (podstawowy) |
Higher level - HL (rozszerzony) |
|
7 |
100 |
200 |
6 |
85 |
185 |
5 |
70 |
170 |
4 |
55 |
155 |
3 |
40 |
140 |
2 |
30 |
130 |